Intervencie / služby s asistenciou zvierat
Pes sprevádza človeka celé tisícročia, no až posledné storočia vedecky dokazujú, že má takisto aj priaznivý účinok na jeho zdravotný, psychický či citový stav. Canisterapia (canis - latinsky pes, thérapea - grécky terapia) je nová forma terapie, ktorá patrí do skupiny animoterapií, teda terapií prebiehajúcich v prítomnosti zvierat. Je to pomocná metóda, ktorá prostredníctvom kontaktu medzi človekom a psom zlepšuje jeho emocionálne cítenie, komunikačné schopnosti, interakciu s inými ľuďmi, zvyšuje dôveru a sebavedomie, redukuje napätie, stres či depresie a v neposlednom rade zvyšuje motiváciu pri rehabilitáciách. Základom úspechu je interakcia a vzťah medzi človekom a psom.
Intervencie s asistenciou psov (Canisterapia) sú v súčasnosti najbežnejšiou a najvyhľadávanejšou formou zooterapie, ktorá využíva pozitívne pôsobenie psa v situáciách, kde sú iné liečebné metódy neúčinné či zdĺhavé - pri nadväzovaní kontaktu s traumatizovanými, nespolupracujúcimi, autistickými či mentálne postihnutými pacientmi, ktorí majú problém zdôveriť sa a veriť inej ľudskej bytosti, no so zvieratami, ktoré ich berú takých akí sú a nesúdia ich je omnoho jednoduchšie sa adaptovať.
Na Slovensku sa intervencie s asistenciou psov (canisterapia) realizujú formou návštevných programov certifikovaného tímu zloženého zo špeciálneho psa a psovoda v špecializovanom zariadení či domácnosti. Psy majú rovnako ako ľudia svoju vlastnú osobnosť a rozdielnu hladinu temperamentu, takže každý špeciálny pes sa podľa svojej povahy hodí na inú formu intervencií a k inej cieľovej skupine klientov.
FORMY INTERVENCIÍ:
Aktivity za asistencie psa môžu prebiehať buď v menšej skupinke klientov alebo individuálne, teda jeden klient a jeden pes. Pri tejto forme využívame prirodzené pôsobenie psa na emocionálne a psychické zdravie človeka a nesledujeme pri ňom žiadny dlhodobý cieľ. Ide o motivačné, výchovné či zábavné stretnutia ako napr. ukážky na školách, v škôlkach, detské hry, príležitostné návštevy detských domovov, domovov seniorov atď.
Vzdelávanie za asistencie psa sa realizuje v škôlkach, špeciálnych či klasických školách alebo v iných vzdelávacích inštitúciách skupinovo v triedach alebo individuálne podľa potreby dieťaťa. Hodiny sú zamerané na práve preberané učivo a psík je zábavnou formou zapojený do výučbovej lekcie a pomáha deťom ľahšie, zábavnejšie a ochotnejšie pochopiť dané učivo. Je nápomocný pri poruchách čítania, písania, pozornosti či pri strese z kolektívu a menej smelým deťom dodáva odvahu pri čítaní či riešení jednotlivých úloh. Podnecuje k ďalšej komunikácii a širokej škále súvisiacich aktivít.
Terapie za asistencie psa sú snáď najzložitejšou a najnáročnejšou formou intervencií, ktoré sa realizujú cielene individuálne u fyzicky či psychicky znevýchodnených klientov a môže ju vykonávať iba pokojný a vyrovnaný pes a psovod. Ich súčasťou je aj tzv. polohovanie, kedy musí psík zvládnuť manipuláciu psovoda a uloženie do danej polohy k telu alebo na telo hendikepovanej osoby a zotrvať v tejto pozícii niekoľko minút. Pri tejto forme zohráva úlohu zvýšená teplota tela psa, ktorá prehrieva svalstvo a zlepšuje prekrvenie čím fyzioterapeut môže s klientom pracovať rýchlejšie, jednoduchšie a efektívnejšie, rovnako tep a dýchanie psa, ktoré majú relaxačné a upokojujúce účinky.
Ciele intervencií (čas cieleného kontaktu) sa stanovujú v spolupráci s odborníkom/fyzioterapeutom a sú zamerané na problematiku danej skupiny klientov, napr. tréning jemnej či hrubej motoriky, reči, komunikačných schopností, pamäti či orientácie u seniorov alebo získanie sebadôvery dieťaťa a začlenenie do kolektívu detí alebo medzi členov sociálneho zariadenia. Intervencia prebieha zábavnou formou a deti či dospelí s radosťou spolupracujú a veľakrát nepostrehnú, že rehabilitujú a precvičujú problémové partie, teda rehabilitujú ochotne a s radosťou :-)
Autor článku: Monika Ondrejková